SPORT- EN SPELPROGRAMMA DE ROUTE NAAR 2027 

Join for Joy

 

 

        

  

 

Spelenderwijs leren 2025-2027

 

 

Bedrag en Tijdspad

 

 

Join for Joy en Contribute zijn een mooie samenwerking aangegaan, met een totale bijdrage van € 587.560 verspreid over drie jaar. Dankzij deze steun kunnen in totaal 30  basisscholen deelnemen aan het Join for Joy programma. Daarnaast stelt de samenwerking Join for Joy in staat om te investeren in de digitalisering van de Game Manual, een handboek dat docenten meekrijgen met instructies voor 60 spellen die inzetbaar zijn in en rondom de klas. Ook kan Join for Joy door deze steun het het programma nóg inclusiever te maken voor kinderen met een beperking. In drie jaar bereiken we samen € 97.500 kinderen met spelenderwijs leren en 4.000 leraren met de nieuwe digitale leeromgeving.

In het eerste jaar van deze samenwerking, 2025, maakt Contribute Foundation het voor onderstaande 10 basisscholen mogelijk om deel te nemen aan het Join for Joy programma.

 

Malawi:

-       Chafuta Primary School (13°35'25.9"S 33°04'05.9"E)          

-       Kawere Primary School (13°35'32.2"S 32°56'52.9"E)

-       Kazyozyo Primary School (13°34'06.1"S 32°51'49.7"E)

-       Msaza Primary School (13°39'13.4"S 33°04'15.8"E)

-       Njisa Primary School (13°39'42.5"S 33°00'36.4"E)

Zambia:

-       Ndeke Primary School (15°21'04.9"S 28°26'17.1"E)

-       Chilanga Primary School (15°33'18.0"S 28°16'20.8"E)

-       Kalundu Primary School 15°25'04.5"S 28°10'22.5"E

-       Chinyanja Primary School (15°23'23.4"S 28°00'27.9"E)

-       Munkolo Primary School (15°30'50.4"S 28°14'09.6"E)

 

 

 

Doelstellingen

 

Sinds 2018 werken Contribute Foundation en Join for Joy samen om gezondheid (SDG 3), kwaliteitsonderwijs (SDG 4) en gendergelijkheid (SDG 5) te bevorderen in rurale gebieden van Kenia, Oeganda, Zambia en Malawi. Deze drie Sustainable Development Goals vormen de basis voor een gezonde en eerlijke toekomst. Hoewel ze in 2030 moeten zijn behaald, ligt de wereld ver achter op schema. Het Sustainable Development Goals Report 2025 laat zien dat slechts 35% van de doelen op koers ligt, en met name onderwijs vraagt om urgente extra investeringen en aandacht. Juist daarom is de samenwerking tussen Contribute Foundation en Join for Joy belangrijker dan ooit.

In de gemeenschappen waar Join for Joy actief is, groeien kinderen vaak op in omstandigheden van armoede, kinderarbeid en (seksueel) geweld. Veel kinderen verlaten school voortijdig of gaan helemaal niet naar school. Door basisschooldocenten te trainen om spelenderwijs leren in te zetten in de klas, helpt Join for Joy om school een veilige, inclusieve en inspirerende plek te worden. Want als school een fijne omgeving biedt, met sport, spel, muziek en dans, willen kinderen er niet alleen graag naartoe komen, maar blijven ze ook langer op school.kinderen leren op een laagdrempelige manier over sociale en gezondheidsthema’s, zoals malaria en HIV/AIDS preventie, kindhuwelijken en gendergelijkheid. Bovendien ontwikkelen ze belangrijke life skills zoals zelfvertrouwen, weerbaarheid en samenwerken.

Spelenderwijs leren biedt bovendien een platform om extra ondersteuning te geven aan kinderen die vaak aan de zijlijn staan, in het bijzonder meisjes en kinderen met een beperking. Zo krijgen meisjes voorlichting over menstruatie en ontvangen ze een herbruikbare menstruatiecup. Deze cup maakt het mogelijk om tot wel 10 jaar zonder onderbreking naar school te kunnen. Kinderen met een beperking kunnen volwaardig meedoen dankzij aangepaste spellen en inclusief sport- en spelmateriaal dat aansluit bij uiteenlopende behoeften.

Tot slot maakt de samenwerking het mogelijk om te investeren in de digitalisering van het Join for Joy programma. Via een app krijgen docenten toegang tot korte instructievideo’s (zowel online als offline), waardoor de bereikbaarheid, kwaliteit en schaalbaarheid van het programma verder toenemen.

 

 

Impact

 

 

  • Op 30 basisscholen zal het aantal leerlingen naar verwachting met 14% toenemen en het aantal dropouts met 24% afnemen.   
      Daarmee krijgen ruim 97.500 kinderen toegang tot beter, veiliger en inclusiever onderwijs.
  • 9.000 meisjes ontvangen een herbruikbare menstruatiecup en voorlichting over menstruatie. Meisjes met een cup missen 98% minder schooldagen en hebben een aanzienlijk grotere kans om hun school af te maken.
  • 2.100+ kinderen met een beperking worden bereikt met aangepaste spellen en inclusief sport- en spelmateriaal, zodat alle kinderen kunnen meedoen. Door ook ouders en verzorgers actief te betrekken, groeit het begrip en de verbondenheid in de gemeenschap, en worden stigma’s stap voor stap doorbroken.
  • 4.000 leraren krijgen toegang tot de digitale leeromgeving met korte, praktische instructievideo’s over alle spellen en thema’s. Hierdoor blijft kennis altijd en overal beschikbaar en wordt de kwaliteit en continuïteit van spelenderwijs onderwijs versterkt. Tegelijkertijd maakt de digitale leeromgeving het programma schaalbaar en toekomstbestendig.

 

 

Projectspecificatie

 

 

Deelname van 30 scholen aan het Join for Joy programma

Door socioeconomische uitdagingen, overvolle klassen en statisch onderwijs verliezen veel basisschoolkinderen in Oost-Afrika motivatie om naar school te gaan, blijven thuis of vallen vroegtijdig uit. Join for Joy brengt hier verandering in.

De docenten van deelnemende scholen volgen een opleidingstraject van één jaar. Tijdens dit opleidingsprogramma maken docenten kennis met het belang van spelenderwijs leren, worden traditionele denkwijzen bespreekbaar gemaakt en krijgen leraren handvatten om het Join for Joy programma toe te passen in de klas. De getrainde leraren ontvangen een Game Manual: een handboek met meer dan 60 spellen die eenvoudig inzetbaar zijn in en rondom de klas. Elk spel is ontworpen om een schoolvak leuker of begrijpelijker te maken, om life skills te versterken, of om sociale thema’s als op een speelse manier bespreekbaar te maken.

Een van deze spellen is Find the Ball. Hierbij staan twee groepen kinderen tegenover elkaar in een rij en geven achter hun rug een bal aan elkaar door. Wanneer de leraar ‘stop’ zegt, moeten beide groepen raden welke speler tegenover hen de bal heeft. Het spel dient als metafoor om HIV/aids bespreekbaar te maken: net als bij het spel kun je aan de buitenkant niet zien wie het virus wel of niet heeft.

Na afloop van het spel gaat de docent met de kinderen in gesprek over de feiten, preventie, symptomen en het belang van testen. Op deze manier maakt Join for Joy het basisonderwijs in Oost-Afrika speelser, dynamischer en effectiever.

Opschalen van het menstruatieprogramma

De toekomst van veel meisjes op het platteland van Afrika hangt af van de vraag of zij naar school kunnen gaan of niet. Toch missen   

nog altijd veel meisjes iedere maand lessen omdat zij geen toegang hebben tot geschikte menstruatieproducten. Deze producten zijn vaak te duur en moeilijk verkrijgbaar, waardoor meisjes zijn aangewezen op onhygiënische alternatieven zoals lappen stof, kranten, oude sokken of bladeren. In combinatie met schaamte en stigma zorgt dit ervoor dat zij tijdens hun menstruatie vaak helemaal niet naar school komen.

Join for Joy doorbreekt dit taboe door voorlichting te geven over menstruatie aan meisjes, jongens, ouders en leraren, en door herbruikbare menstruatiecups te verstrekken. Deze cups gaan tot wel tien jaar mee en bieden meisjes een veilige, duurzame en hygiënische oplossing. Dankzij deze aanpak kunnen meisjes hun schoolgang voortzetten, met meer zelfvertrouwen en gelijke kansen op een zelfstandige toekomst.

 

Inclusie van kinderen met een beperking


Kinderen met een beperking in Sub-Sahara Afrika krijgen te maken met uitsluiting en stigma’s en gaan daarom vaak niet naar school. Om ervoor te zorgen dat kinderen met verschillende behoeftes kunnen meedoen aan het Join for Joy programma, vormt inclusie de rode draad binnen onze aanpak. Het Join for Joy-team is versterkt met experts op het gebied van speciaal onderwijs die docenten ondersteunen. De spellen uit de Game Manual hebben specifieke inclusie-instructies, die het voor leerkrachten makkelijker maken om elk spel op een laagdrempelige manier geschikt te maken voor álle leerlingen.

 

Scholen waar kinderen met een beperking les krijgen, ontvangen aangepast sport- en spelmateriaal dat aansluit bij uiteenlopende   

fysieke en mentale beperkingen en behoeften. Daarnaast wordt de gemeenschap actief betrokken bij het programma om stigma’s te doorbreken: door te zien dat kinderen met een beperking volwaardig meedoen en zich ontwikkelen, groeit de acceptatie.

 

Digitalisatie Game Manual

Alle docenten die deelnemen aan het Join for Joy programma ontvangen een fysieke Game Manual met daarin instructies voor alle spellen. We gaan deze Game Manual digitaliseren in de vorm van een app, die zowel online als offline beschikbaar is. In deze app vinden docenten korte en duidelijke instructievideo’s per spel, als aanvulling op de fysieke trainingsmomenten. Docenten kunnen hiermee zelfstandig oefenen en snel instructies terugvinden zonder door de Game Manual te hoeven bladeren. Bovendien is het platform eenvoudig te gebruiken op afgelegen scholen zonder een stabiele internetverbinding. Deze digitalisering maakt het programma toegankelijker, schaalbaarder en breder inzetbaar.

 

 

 

Voortgang

 

 

 

 

 

 

Foto en Video