SAMAY


PROJECT VIVA CONTRIBUTE IN BOLIVIA



 BEDRAG EN TIJDSPAD


Contribute heeft met een bedrag van €18.000 de volledige financiering voor dit milieu-armoede project in Bolivia op zich genomen.

Stichting Samay start het project in november 2018 met de aanplant van 2.500 fruitbomen/agroforestry bij 50 boeren en het kweken van 30.000 bomen. 

Vanaf februari 2019 bouwen we de waterreservoirs en schoolkassen. De verwachting is dat het project afgerond zal zijn in juni 2019.




 DOELSTELLINGEN


Dit milieu-armoedeproject zal enerzijds een beter inkomen bij de lokale boeren bewerkstelligen en anderzijds zal erosie worden tegen gegaan door de boomaanplant. 


Korte-termijn-doelstellingen:

Agroforestry/boomproductie/boomaanplant/waterreservoirs: 

  • We planten in totaal 2.500 fruitbomen. Met het planten van fruitbomen maken we boomgaarden bij 50 boeren. De boeren leveren hieraan een eigen financiële bijdrage van 30%; 
  • Het maken van 3 waterreservoirs;
  • Het kweken van 30.000 bomen vanuit zaaigoed in een kwekerij. En het (later) planten van deze bomen; voor het scheppen van een microklimaat, bij scholen, tegen erosie of als kleinschalig productiehout.

Onderwijs/workshops en schoolkassen:

  • Het geven van onderwijs aan minimaal 400 leerlingen; 
  • 40 (dorps)leraren worden getraind in het gebruik en inrichten van kassen en kleinschalige tuinbouw;
  • We maken ten minste 2 schoolkassen. 


Lange termijn doelstellingen:

  • Verbetering van de financiële situatie en levenskwaliteit verhogen; 
  • Het stopzetten van grondverarming en erosie;
  • Zorgen voor een meer zekere en gevarieerdere voedselvoorziening;
  • Opname van CO2 door de aanplant van bomen.


Doelgroepen en noodzaak:

Bij de uitvoering worden dorpsvertegenwoordigers, scholen en gezinnen uit verschillende dorpen in Bolivia betrokken. Dit zijn zeer arme inheemse gemeenschappen in de departementen Noord-Potosí en Cochabamba. 


Hoogland

De boerenbevolking op het hoogland bestaat uit traditionele Quechua- en Ayamara-indianen die veelal in lemen of stenen boerderijtjes leven en zeer arm zijn. Zij leven van de landbouw en/of veeteelt. De landbouwgewassen zijn bijvoorbeeld aardappelen, quinoa, maïs en/of uien. De dieren zijn vooral schapen, en lama’s. Op individueel niveau moet veel gerealiseerd worden voor deze mensen. Zo leeft een groot deel van de boerenbevolking onder de armoedegrens en is er sprake van ondervoeding als gevolg van een eenzijdig dieet.

De gemeenschappen op het hoogland, met name de gemeenschappen in Noord-Potosí, staan bekend als de armste van geheel Latijns-Amerika. Vrijwel alle kinderen zijn hier ondervoed door een eenzijdig dieet terwijl het land te lijden heeft onder extreme erosie. Het land ligt veelal op 3800 meter hoogte en geeft de impressie van een koude hoogland woestijn met een enkele groenere zone. De regenval is hier zeer gering. 


Grondverarming en klimaatverandering 

In het hoogland van Bolivia, in de Andes, vindt uitgebreide grondverarming en erosie plaats. Erosie en grondverarming leiden er toe dat de boeren minder produceren en dus minder inkomen hebben. Dit kan leiden tot het zoeken naar andere inkomensbronnen of het vertrek naar de grotere steden. Oplossingen tegen erosie en grondverarming bestaan! Voorbeelden zijn het verwerken van organische materialen in de grond en natuurlijke bemesting om de voedende kwaliteit van de aarde te verbeteren, zoals in dit project toegepast wordt! 

Het proces van erosie wordt de afgelopen jaren versterkt door klimaatverandering. De gevolgen van de klimaatverandering zijn in Bolivia duidelijk merkbaar. Zo is de gletsjer op de berg Chacaltaya, de enige skipiste van Bolivia, in zijn geheel gesmolten! In Bolivia is het regenseizoen anderhalve maand korter geworden.

 


Links: het leveren van de bomen

Rechts: een familie neemt de bomen in ontvangst 


 






 IMPACT


Korte-termijn-resultaten:

Agroforestry/boomproductie/boomaanplant/waterreservoirs: 

  • We planten in totaal 2.500 fruitbomen met gemiddeld 50 bomen per boer. Met het planten van fruitbomen maken we boomgaarden bij 50 boeren. De boeren leveren hieraan een eigen financiële bijdrage van 30%; 
  • Het maken van 3 waterreservoirs;
  • Het kweken van 30.000 bomen vanuit zaaigoed in een kwekerij, voor scholen, boeren en gemeenschappen;
  • Het (later) planten van deze bomen; voor het scheppen van een microklimaat, bij scholen, tegen erosie of als kleinschalig productiehout.

Onderwijs/workshops en schoolkassen:

  • Het geven van onderwijs aan minimaal 400 leerlingen; 
  • 40 (dorps)leraren worden getraind in het gebruik en inrichten van kassen en kleinschalige tuinbouw;
  • We maken (ten minste) 2 kassen. 

Lange termijn resultaten:

  • Levenskwaliteit verder verhogen en verbetering van de financiële situatie ; 
  • Het stopzetten van grondverarming hetgeen uitmondt in gezonde en vruchtbare grond;
  • Zorgen voor een meer zekere en gevarieerdere voedselvoorziening;
  • Opname van CO2 door de aanplant van bomen.

Schoolkas

Cursus aan scholieren


 PROJECTSPECIFICATIE


Het project heeft een duur van 1 jaar en bestaat uit twee hoofdonderdelen: 

1. Agroforestry/boomproductie/boomaanplant/waterreservoirs; 

2. Onderwijs/workshops/schoolkassen.


Ad 1. Agroforestry/boomproductie/boomaanplant/waterreservoirs:

Bij agroforestry gaat het om de gemengde aanplant van fruitbomen, loofbomen en groenten bij boeren om hun inkomenspositie te verbeteren. Hierbij zijn ook de secundaire omstandigheden belangrijk, zoals de bodemkwaliteit en de watertoevoer. We maken waterreservoirs en irrigatiesystemen, zodat er ook in het droge seizoen water voorradig is voor fruitbomen en groenten. We verbeteren de bodemkwaliteit, kweken en planten 30.000 bomen o.a. als maatregel tegen erosie. 

Ad 2. Onderwijs/workshops en schoolkassen:

We werken met zowel docenten als leerlingen. Allereerst trainen we de leraren en geven hun didactisch materiaal. Vervolgens krijgen de leerlingen onderwijs op theoretisch en praktisch niveau. Dit gebeurt door middel van lesmateriaal, gastonderwijs en werkbezoeken. Het praktische niveau bestaat bijv. uit het recyclen van plastic, het planten van bomen of het onderhouden van een kas.

Hiernaast bouwen we ten minste 2 scholen kassen. In deze bestaande en nieuwe kassen worden groenten verbouwd die we gebruiken in de schoollunch van de kinderen. De kinderen in deze streek hebben namelijk een groeiachterstand ten opzichte van hun leeftijdgenootjes in de stad. 



 VOORTGANG