ROBOTICA VOOR IEDERE LEERLING TOEGANKELIJK

  

 

 

Bedrag en Tijdspad

 

Contribute heeft met een bedrag van €26.350,- de financiering van project ‘Easybloqs Onderwijssoftware Robotica" op zich genomen. Het project start medio juni 2020 en de planning is dat het mei 2022 wordt afgerond.

De leden van Stichting Leaphy stellen zichzelf en robotje Leaphy graag even aan je voor:

 

 

 

Doelstellingen

 

Ontoegankelijke software voor robotprojecten belemmert gelijke kansen voor leerlingen. Daarvoor is nieuwe software nodig. Software die door een professionele programmeur in samenwerking met leerlingen en docenten ontwikkeld wordt.

 

 

 

Impact

 

Met nieuwe blokjessoftware zet Stichting Leaphy de deur naar robotica voor leerlingen in alle lagen van de samenleving open. 

Zo kunnen álle leerlingen zich thuis blijven voelen in een wereld vol techniek. Niet alleen de leerlingen die thuis mooie robots krijgen of die een technisch aangelegde docent hebben. 

De software is uiteindelijk ook bedoeld voor leerlingen buiten Nederland, onder andere via een Europees schoolnetwerk (ESN). Zo kunnen leerlingen uit heel Europa de vruchten plukken van deze investering.

 

 

Projectspecificatie

 

Onderwijs is in Nederland synoniem voor gelijke kansen. Dat geldt helaas niet voor robotica.  Terwijl dat zo’n belangrijk item is in de

wereld van vandaag. Er zijn te veel gesloten deuren voor docenten die met robotica willen werken: de kosten zijn hoog, lesmateriaal ontbreekt en programmeren is te ingewikkeld.

Daardoor blijven veel leerlingen hierin kans-arm. En het kan toch niet zo zijn dat het salaris van de ouders of de technische bekwaamheid van je docent bepaalt of je met robotica in aanraking komt?

Daarom doet Stichting Leaphy er alles aan om deze deuren open te zetten, juist ook voor de niet-technische docenten. Robotica moet veilig voelen. Zoals een docent ook Aardrijkskunde geeft, of Nederlands. Inmiddels heeft Leaphy de deuren van de kosten en het lesmateriaal al wijd open kunnen zetten.

Dit project gaat nu de deur van het programmeren open te zetten. In samenwerking met Contribute gaat Leaphy nieuwe toegankelijke blokjessoftware ontwikkelen waarmee leerlingen hun eigen robot kunnen programmeren.

 

 

Voortgang

 

Z.M. Koning Willem- Alexander krijgt een Leaphy-demo tijdens Koningsdag 2019 in Amersfoort door twee oud-leerlingen van het Corderius College. Zij hebben het robotje bedacht en ontwikkeld vanuit een opdracht van een docent.

 

Maandag 8 juni 2020 reikte stichting Leaphy het eerste exemplaar van de Leaphy Ocean uit aan Robert Strijk gedeputeerde van de provincie Utrecht. Leaphy Ocean is ontwikkelt in samenwerking met stansbedrijf Oorbeek BV en Stichting Juttergeluk. Door deze samenwerking is het gelukt een Leaphy original robot te produceren die deels is gemaakt van gercycled plastic dat afkomstig is van Nederlandse stranden. Voor stichting Leaphy is dit een eerste stap in de ambitie om een volledig duurzame onderwijsrobot te ontwikkelen. Lees hier het artikel in het AD.

 

Maandag 12 oktober 2020 Het is bijna zover, de release van de eerste versie van Leaphy Easybloqs! Leaphy heeft met steun van Contribute de afgelopen maanden hard gewerkt aan nieuwe programmeersoftware. Als onderdeel van ons streven robotica voor iedere leerling beschikbaar te maken is toegankelijke programmeersoftware voor onze onderwijsrobots een absolute must.

In een uniek project waar softwareprofessionals samenwerken met leerlingen van het middelbare onderwijs is een opensource programmeeromgeving opgebouwd waar een ieder zijn bijdrage aan kan leveren. Waar universiteiten en bedrijven bekend staan op het gebied van innovatieve software ontwikkeling is het nu voor het eerst dat ook vanuit het voortgezet onderwijs het initiatief wordt genomen. Een trendbreuk die zonder de steun van Contribute onmogelijk was geweest.

Vanaf 29 oktober is de beta-versie van Leaphy Easybloqs geschikt voor Mac en Windows en vrij beschikbaar en te gebruiken als lesmateriaal voor onze Leaphy original en Leaphy Flitz onderwijsrobots. De komende maanden zullen we verder werken aan de ontwikkeling van de software, een eerste stap is deze geschikt maken voor Chromebooks en mobiele telefoons. 

Januari 2021: Inmiddels zijn er weer grote stappen gemaakt in de ontwikkeling en heeft er tevens een uitbreiding van het team

plaatsgevonden in de kerstvakantie met een tweetal programmeurs. Een zgn. frontender en ook nog een expert op het gebied van release en update-routes.
Er worden ook regelmatig korte polls bij leerlingen gehouden. Dat helpt om de juiste keuzes te maken en blinde vlekken bij de makers zichtbaar te maken. Men merkt ook meteen: hoe meer 'echte' programmeurs er aan schuiven, hoe sneller een programma complexer en ook geslotener wordt voor mensen die nog 'bang' zijn voor computertaal en robotica.

Februari 2021 is de eerste echte release online gezet. Lees hier het officiële persbericht.

Men heeft naast de twee Leaphy Robots (die aangeboden worden met lespakket en instructiefilmpjes etc.) ook een button gemaakt voor 'Arduino'. Zo is de software in een klap ook interessant geworden voor mensen die (nog) geen Leaphy hebben, maar wel wat met Arduino willen experimenteren.

Tevens is er een mooi welkomscherm geactiveerd in Easybloqs.

Maart 2023 Ondanks dat het project formeel afgerond is, staat de verdere ontwikkeling ervan allesbehalve stil.

Naast Robotica onderwijs organiseren voor zoveel mogelijk leerlingen doen ze bij Leaphy ook wetenschappelijk onderzoek. In samenwerking met de Radboud Universiteit, SLO en de Universiteit Utrecht heeft Leaphy de afgelopen maanden verschillende studies succesvol af kunnen ronden met een publicatie in verschillende internationaal wetenschappelijke tijdschriften. Een overzicht hiervan is hieronder te vinden.

Bij Leaphy hebben ze de ambitie het onderzoek naar effectiever robotica onderwijs voort te zetten op internationaal vlak. Ze werken toe naar een samenwerkingsverband tussen scholen in Nederland, Zuid-Afrika (zie project Crossing Borders) en Hong-Kong. 

Wetenschappelijke publicaties Leaphy

The Effect of Robotics Education on Gender Differences in STEM Attitudes among Dutch 7th and 8th Grade Students
Nora van Wassenaer, Jos Tolboom and Olivier van Beekum 
Educ. Sci. 2023, 13(2), 139

The relation between computational thinking and logical thinking in the context of robotics education
Kim Veenman, Jos L. J. Tolboom and Olivier van Beekum
Front. Educ., 05 October 2022, Sec. STEM Education

De Vink, I. C., Tolboom, J. L. J., and Van Beekum, O. (2022). Exploring the effects
of near-peer teaching in robotics education: the role of STEM attitudes. Inform.
Educ.

 

 

Foto's en Film

 

 

Leaphy blijft een doorlopend initiatief. In april 2024 was Olivier te gast bij Mathijs Bobbeldijk in de serie Change Agents 

 

 

 

 

 

Er worden ook initiatieven gestart om leerlingen dichter bij elkaar te brengen. Woensdag 15 februari 2023 kwamen leerlingen uit heel Nederland bij elkaar in het Spoorwegmuseum om de langste robottrein van Nederland te bouwen. Een gezellige dag waar leerlingen uit groep 8, brugklas en 2de klas met elkaar en met succes iets groots voor elkaar boksten. 

 

 

We kunnen melden dat programmeur Paul een eerste webversie werkend heeft. Dat is echt een grote stap in onderwijsland: het zeer beschikbare Arduino-controllertje programmeren via de supertoegankelijke Easybloqs-software kan binnenkort op een relatief goedkope Chromebook. Zo wordt het ook voor scholen en gezinnen met weinig middelen een stuk haalbaarder om robotica te beleven en te doen. Dat is mooi nieuws!